eikonoskopionews.blogspot.com

''H EIKONA EINAI TO ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΑΤΙ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ AΝΘΡΩΠΟΥ''


E-MAIL:eikonoskopionews@gmail.com



Τετάρτη 8 Ιουλίου 2015

''Εξελίξεις σχετικά με την Μονή Αυγού. ''


Moni Avgou0004Πρώτα μια σύντομη εισαγωγή.
Με τον Πάνο και τα άλλα Λεβεντόπαιδα του Διδύμου εντοπίσαμε και καταγράψαμε σχεδόν ό,τι έχει απομείνει σήμερα από την πάλαι ποτέ Μεγάλη Μονή Αυγού.
Γιατί η Μονή ήταν ταυτόχρονα και ένα τεράστιο Αγρόκτημα, από την Πελεή μέχρι τα Ιρια, με όλες τις απαραίτητες υποδομές. Μιλάμε για ευρήματα ελάχιστα γνωστά στους πολλούς αφού οι περισσότεροι επισκέπτες πάνε μόνο μέχρι το κυρίως κτίριο.
Στην αρχή δημοσιεύσαμε κάποια από τα ευρήματα. Σύντομα διαπιστώσαμε την ερημιά, την εγκατάλειψη και την λεηλασία και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό.
Έτσι κρίναμε ως προτιμότερο να μην γράφουμε, να ολοκληρώσουμε την συγκέντρωση στοιχείων και να προχωρήσουμε στην ενημέρωση των
αρμοδίων. Εκκλησία και Αρχαιολογία.

Τον περασμένο Αύγουστο όταν ο Μητροπολίτης Εφραίμ βρισκόταν στην Ερμιονίδα για τα εγκαίνια στο Αρτίκι μας δέχθηκε, στους Αγίους, τον Πάνο και εμένα.
Τον ενημερώσαμε για τα ευρήματα, πολλά δεν τα γνώριζε και εντυπωσιάστηκε.
Του ζητήσαμε την επαναλειτουργία της Μονής αλλά μας πρόλαβε.
Μας ανακοίνωσε την απόφασή του για επανίδρυση της Μονής.
Αντίστοιχη διαδικασία είχε περατώσει επιτυχώς η Μητρόπολη για την Μονή Αγίου Δημητρίου στην Τροιζηνία. Έπρεπε όμως να ρυθμισθούν κάποια γραφειοκρατικά θέματα στα οποία δεν θα αναφερθώ τώρα.
Η επόμενη συνάντησή μας ήταν την Μεγάλη Τετάρτη όταν ο Μητροπολίτης επισκέφθηκε την Ενορία μας. Εκεί, στο γραφείο του Αγιο Νικόλα, μας ανακοίνωσε ότι η διαδικασία είναι το τέλος. Παρόντες ο Δήμαρχος, Ο Πρόεδρος, ο Πάνος, ο π. Κοσμάς, ο αντιδήμαρχος Ι. Αντωνόπουλος και ίσως ένας δύο που δεν θυμάμαι.
Από τότε η επόμενη ενημέρωση ήταν την ημέρα της Αγίας Τριάδας από τον π. Κοσμά που μας είπε ότι επανιδρύθηκε ο Μονή.
Με το ΦΕΚ 758Β/29.4.2015 που είναι στο τέλος του σχολίου.
Πάνω σε αυτό όμως υπάρχουν πολλά ερωτηματικά που θα ήθελα να διατυπώσω.
  1. Η Μονή δεν επανιδρύθηκε αλλά αναγνωρίστηκε ως προϋπάρχουσα του έτους 1977. Τι σημαίνει αυτό και γιατί επελέγη αυτή η διαδικασία δεν το γνωρίζω.
  2. Μήπως ο λόγος είναι ότι η επανίδρυση, ίδρυση δηλαδή νέας Μονής, αποτελεί διαδικασία χρονοβόρα και με μεγάλη γραφειοκρατία ή άλλος; Υπήρχε δυνατότητα επιλογής ή η διαδικασία που τελικά επελέγη ήταν μονόδρομος;
  3. Νομικά δύο Μονές, μία αναγνωρισμένη και μια νέα είναι το ίδιο πράγμα ή έχουν διαφορές π.χ. στην Διοίκηση, στην Νομική Υπόσταση …..
  4. Η αναγνώριση προβλέπεται από το άρθρο 25 παρ. 1 του Ν. 4301/2014 (ΦΕΚ Ν. 223 Α/7.10.2014) που λέει:
Καταγραφή Moni I
Αυτή είναι η νομική βάση με την οποία αναγνωρίστηκαν Ενορίες και Μονές της Μητρόπολή μας με το ΦΕΚ 758 Β/29.4.2015.
Ιερές Μονές.
Γράφει το ΦΕΚ:
Καταγραφή Moni IIΚαταγραφή Moni III
  • Τι να πρωτογράψεις και για τον συντάκτη και για τον υπογράφοντα. Δεν γνωρίζουν ότι η Μητρόπολη μας είναι Υδρας, Σπετσών, Αιγίνης και Ερμιονίδος; Δεν γνωρίζουν ότι Τραχειά και Δήμος Επιδαύρου ανήκουν στην Μητρόπολη Αργολίδας; Δεν γνωρίζουν ότι τα Δίδυμα ανήκουν στην Ερμιονίδα και άρα στον Δήμο Ερμιονίδας; Τι να γράψεις και τι να υποθέσεις και τι να …
  • Την αναφέρει ως ιδρυθείσα τον 14ον αιώνα αφαιρώντας αυθαίρετα, με το χέρι, 3 αιώνες ιστορίας! Ο Σωτηρίου, τον οποίο αναφέρει, γράφει:
Καταγραφή Moni IVΟ ίδιος ο Σωτηρίου στην ίδια μελέτη του γράφει επίσης:Καταγραφή Moni V
  • Ξεκάθαρος! 11ος αιώνας η εποχή κατασκευής του ναού. Τώρα που τα βρήκε ο συντάκτης αυτά που γράφει στο ΦΕΚ και μάλιστα ότι τα αναφέρει ο Σωτηρίου, μάλλον είναι … θαύμα! Η Ν. Ιωαννίδου απλά αναφέρει την μελέτη του Σωτηρίου, για αυτό το θέμα.
  • Ένα άλλο θέμα που προβληματίζει είναι αυτό το ‘προϋπάρχουσα του 1977’. Η Μονή είναι εκεί από τον 11ο αιώνα και έκλεισε με διάταγμα του Οθωνα το 1834. Από τότε μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε, νομικά βέβαια. Και όταν ο Νόμος λέει ‘προϋπάρχουσα του 1979’ τι ακριβώς εννοεί; Αυτό που συμβαίνει με την Μονή ή κάτι άλλο; Μήπως προϋποθέτει εκτός από ύπαρξη και λειτουργία;
  • Όλα αυτά τι σημαίνουν; Δεν μπορώ να τα θεωρήσω ως λάθη, είναι πολύ σοβαρά και οφθαλμοφανή.
  • Υπάρχει κάποια νομική διαφορά μεταξύ αναγνώρισης και επανίδρυσης; Μεταξύ προϋπάρχουσας του 1979 και μη προϋπάρχουσας;
  • Μην ξεχνάμε ότι με την διάλυση της Μονής το 1834 η περιουσία της περιήλθε στο Δημόσιο το οποίο ένα μέρος το πούλησε και ένα άλλο το μοίρασε σε ακτήμονες των Διδύμων και των Ιρίων. Το Δημόσιο.
  • Μην ξεχνάμε επίσης ότι με το διάταγμα του Οθωνα έκλεισαν πάρα πολλά Μοναστήρια. Για αυτά από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια νομοθετική ρύθμιση;
Ενορίες
  • Εντύπωση προκαλεί ο μεγάλος αριθμός Ενοριών που αναγνωρίστηκαν με το ίδιο ΦΕΚ, γεγονός που με την σειρά του δημιουργεί νέα ερωτηματικά σχετικά με το πώς λειτουργούσαν μέχρι τώρα χωρίς νομιμοποίηση και γιατί.
  • Σε ό,τι αφορά στην Ενορία Διδύμων η διαπιστωτική πράξη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, μετά από εισήγηση του επιχώριου Μητροπολίτη, αναφέρει:
Καταγραφή Moni VI
  1. Ενώ ο Νόμος λέει: ‘… δ) τον χρόνο ίδρυσής τους, αναφερομένων οπωσδήποτε στο σώμα της, των αποδεικτικών στοιχείων (έγγραφα δημόσιων ή εκκλησιαστικών αρχών, μοναστηριακό τυπικό κλπ) από τα οποία συνάγεται ο χρόνος ίδρυσής τους ….’
  • Πρώτα να διευκρινίσω ότι δεν γνωρίζω την ακριβή σχέση/διαφορά μεταξύ Ενορίας και Ιερού Ναού, ως Νομικές Έννοιες. Πιο απλά στα Δίδυμα, αποδεδειγμένα, υπήρχαν πολύ πριν το 1969, από την απογραφή των Ενετών το 1696, και Ιερός Ναός και Ιερέας αλλά δεν υπήρχε Ενορία; Δεν το καταλαβαίνω.
  • Η παλαιότερη γνωστή σε μένα αναφορά είναι αυτή της απογραφής των Ενετών που υπογράφει ο παπά – Γιώργης στις 24.8.1696! Από αυτήν προκύπτει ότι υπήρχαν Ιερέας και Ναός. Τώρα αν υπήρχε Ενορία, όπως την εννοεί ο Νόμος, δεν το γνωρίζω.
  • Πέρα από αυτά υπάρχει ο διορισμός του παπα – Χαράλαμπου Οικονομόπουλου, κάπου στα 1970, ο διορισμός του παπά Αγγελου λίγο μετά το 1930 και πριν από αυτόν ο παπά – Καρδάσης. Και πάλι να υπήρχαν Ιερείς και Ναός χωρίς Ενορία μου κάνει εντύπωση.
  • Επί πλέον υπάρχει το έργο της νέας εκκλησίας που ξεκίνησε κάπου μεταξύ 1900 και 1920 και η ολοκλήρωσή του κάπου στην δεκαετία του 1970. Αυτό πως έγινε και από ποιόν; Και φυσικά εννοώ Νομικά, τα άλλα τα ξέρουμε.
  • Και φυσικά προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι από όλα αυτά βρέθηκε μόνο μια έγκριση ενός προϋπολογισμού! Γεγονός που με την σειρά του επιτρέπει πολλές σκέψεις για το κατά πόσον είναι γνωστή η ιστορία των Ενοριών και των Μονών στην Μητρόπολη.
  • Και για να γίνει κατανοητό γιατί μιλάμε δείτε τις χρονολογίες για τις οποίες βρέθηκαν τεκμήρια για όλες Ενορίες του Τόπου μας:
  • Ενορία Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Παμμεγίστων Ταξιαρχών Ερμιόνης [1965].
  • Ενορία Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Ερμιόνης [1965].
  • Ενορία Ιερού Ναού Ευαγγελισμού Θεοτόκου Θερμησία [1973],
  • Ενορία Ιερού Ναού Αγίων Αποστόλων Ηλιοκάστρου [1952].
  • Ενορία Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Τιμίου Προδρόμου Κρανιδίου [1945].
  • Ενορία Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Κρανιδίου [1941].
  • Ενορία Ιερού Ναού Συνάξεως της Θεοτόκου Κρανιδίου [1958].
  • Ενορία Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Κρανιδίου [1945].
  • Ενορία Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Κοιλάδα [1969].
  • Ενορία Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου ΠορτοΧελίου 1958],
  • Ενορία Παμμεγίστων Ταξιαρχών Φούρνων [1952].
Αυτά για την ώρα. Για την συνέχεια θα δούμε.