eikonoskopionews.blogspot.com

''H EIKONA EINAI TO ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΑΤΙ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ AΝΘΡΩΠΟΥ''


E-MAIL:eikonoskopionews@gmail.com



Παρασκευή 16 Απριλίου 2010

''ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΕΓΑΛΩΝ'' ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΟΣΚΟΠΙΟ ΓΡΑΦΕΙ Ο ΝΙΚΟΣ Γ. ΔΗΜΑΡΑΚΗΣ!

Μανώλης Χιώτης: ο μάγκας που έβαλε κολόνια στο τραγούδι
Αντώνης Κασίτας:Συγγραφέας του βιβλίου



Σήμερα κάνουμε ένα αφιέρωμα στο μεγάλο μπουζούκι και μεγάλο δημιουργό ΜΑΝΩΛΗ ΧΙΩΤΗ.Η επικεφαλίδα που έχουμε βάλει είναι απο το ομότιτλο βιβλίο του ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΣΙΤΑ.Επικοινωνήσαμε μαζί του και συλλέξαμε πληροφορίες.

Διάβασα το βιβλίο και το προτείνω ανεπιφύλακτα είναι μια ολοκληρωμένη δουλειά...


Μανώλης Χιώτης: ο μάγκας που έβαλε κολόνια στο τραγούδι Περιέχει το ομότιτλο ντοκιμαντερ
                                          ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ από τις εκδόσεις ΚΨΜ
                                                ISBN 978-960-6750-35-9
Χαρτόδετο, σχήμα 19*22,5 cm
σελ. 216, περιέχει dvd με ταινία
Λ.Τ. 20,00 ευρώ

Μανώλης Χιώτης, το φαινόμενο, ο μεταρρυθμιστής,
ο μάγκας, ο θρύλος.

Το να προσεγγίσεις σήμερα μία προσωπικότητα, έναν μουσικό, του βεληνεκούς του, σαράντα χρόνια μετά τον θάνατό του, είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, όταν στην ουσία δεν έχει γραφτεί τίποτα για’ αυτόν, παρά λίγα σκόρπια πράγματα. Ο Μανώλης Χιώτης ήταν παρών σε όλα τα μεγάλα μουσικά δρώμενα που συνέβησαν στον τόπο μας για μισόν αιώνα, όση ήταν και η διάρκεια της ζωής του.

Το λαϊκό τραγούδι, η αιχμή του δόρατος του πολιτισμού
σ’ αυτόν τον τόπο, κομμάτι από την ψυχή του κόσμου, αναλύεται μέσω...
..... του μεταρρυθμιστή Μανώλη Χιώτη και ο Μανώλης Χιώτης βιογραφείται και αναλύεται μέσα στο λαϊκό τραγούδι, αφού όλη η ζωή του ήταν συνυφασμένη με αυτό.
Νομίζω, ότι μόνο με την προσέγγιση και ανάλυση των..... ιστορικών και κοινωνικών καταστάσεων του 20ου αιώνα, με τα τόσα ιστορικά γεγονότα, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί αυτό το εγχείρημα.
Το βιβλίο και το ντοκιμαντέρ σε μία σχέση αλληλοσυμπλήρωσης.
Το 2010 συμπληρώνονται 40 χρόνια από το θάνατο του Μανώλη Χιώτη.

Αντώνης Κασίτας:Συγγραφέας του βιβλίου
Ο Αντώνης Κασίτας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε κινηματογράφο, και από το 1982 εργάζεται στην ΕΡΤ ως εικονολήπτης. Αρθρογραφεί σε περιοδικά και εφημερίδες. Το ντοκιμαντέρ «Μανώλης Χιώτης: ο μάγκας που έβαλε κολόνια στο τραγούδι» είναι η πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, με συνεργάτες τους δημοσιογράφους Πάνο Γεραμάνη και Μπέλα Μηλοπούλο.
τηλ. 210 3839711, fax 210-3839713, e-mail: info@kapsimi.gr


φωτο από την παρουσίαση του βιβλίου


ΑΠΟ ΤΟ ''ΜΠΑΟΥΛΟ'' ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΔΗΜΑΡΑΚΗ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΕΙΜΕΝΟ
Υπάρχει ένας Έλληνας που παίζει ένα παράξενο όργανο και είναι πιο γρήγορος από μενα.Εγω παίζω όσο πιο γρήγορα μπορω,οΧιωτης παίζει όσο γρήγορα θελει.’Αυτά τα λόγια ανήκουν στον Τζιμι Χεντριξ.Ναι έτσι ακριβως,ο μεγάλος Χεντριξ παραδέχτηκε την ανωτερότητα του Μανόλη Χιωτη,του καλλιτέχνη φαινόμενο στην μουσική πορεία της Ελλάδας…



Ο Χιώτης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 21 Μαρτίου του 1920 από εύπορη οιογενεια.Μετακομισαν στο Ναύπλιο όπου ανδρωθηκε.Γιος του μάγκα και τίμιου σαματατζή Πειραιωτη,Διαμαντη Χιωτη.Η μητέρα του διατηρούσε ένα από τα πιο αριστοκρατικά μπαρ του Ναυπλιου,ετσι σε αντίθεση με τους προηγούμενους ήρωες μας,ο Χιώτης δεν έζησε δύσκολα χρονια.Συνεπως,ευκολα πήρε μαθήματα μουσικης.Επαιζε κιθαρα,ουτι,μπουζουκι,βιολι.Φαινοταν από μικρός η δεξιοτεχνία του στην κιθαρα,και πως ο άνθρωπος αυτός θα τάραζε για τα καλά τα νερά της στερεότυπης ως τότε νοοτροπίας των μουσικών.
Εμφανίζεται με τον Παγιουμτζη και τον Μπαγιαντέρα και το 1946 συνθέτει το ρεμπέτικο ‘Ο Πασατεμπος’ που γίνεται πρωτοφανές σουξε.Παντα στυλατος,προσεγμενος,αρχοντορεμπετης με πνεύμα ανησυχο.Ανατρεπτικος μουσικος,ψαχνει συνεχώς πως θα εξελιχθει.Η καινοτομία είναι στο αίμα του μεγάλου Χιωτη..Εξαιτιας της κιθαρας,το αυτί του δεν ικανοποιείται από τις φτωχές είναι αλήθεια συγχορδίες του τρίχορδου μπουζουκιου.Το 1950 ζητάει από τον οργανοποιό Ζοζεφ να προσθέσει και μια τέταρτη διπλή χορδη,ετσι ώστε να μπορεί το ‘καινούριο’ όργανο να παρουσιάζει περισσότερη αρμονία και ποικιλία συγχορδιών(εξ ου και ‘κιθαρομπουζουκο’).



Αυτό ήταν…Το τετράχορδο μπουζουκι,ξεδιπλωνει το ταλέντο του Χιωτη.Του χαρίζει ασύλληπτες ταχύτητες και ανεπανάληπτα σολο.Χρησιμοποιει και τα 5 δάχτυλα και γίνεται αξεπέραστος δεξιοτεχνης.Αγγελικες πενιές με δαιμονική ταχυτητα.Ισως ο καλύτερος στο ειδος,καθως στα δάχτυλα του Χιώτη εναποτίθεται ένα ταλέντο που όμοιο του δεν είχε δει η Ελλαδα.Σου φαίνεται ότι στο μπουζούκι μπορούσε να αποτυπώσει όχι απλά φρασεις,μα να περιγράψει την κάθε του σκεψη,το κάθε του συναισθημα,ακομα και να ‘συνομιλήσει’ με τους ανθρωπους,λεγοντας τους πως η μουσική πολλές φορές ξέρει πιο όμορφα λόγια…



Τολμηρός και πρωτοπορος,αυτος ήταν ο Χιώτης. Η μουσική του αποτελεί σημείο αναφορας.Καθιερωνεται για το παίξιμο και τις αθάνατες επιτυχίες που μας χαρισε.Εξ αιτίας των περιοδειών του ανά τον κοσμο,επηρρεαζεται από την λατιν,την τζαζ,την σαμπα,κατι που φαίνεται στις ενορχηστρώσεις του.Αυτο προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων από τους λαϊκούς συνθετες.Μα η αξία του είναι ανεπανάληπτη και αποδεικνύει τις δυνατότητες και τη γκάμα του μπουζουκιου.Ο Χιώτης μεσουρανει,σολαρει στον Επιτάφιο του Μικη.Συνεργαζεται και με τον Χατζιδακι.Φτανει να παίξει ως και τον Λευκό Οικο.Απαραμιλλο το σόλο του στο’Περασμενες μου αγαπες’,αδυνατει το ανθρώπινο μάτι να ακολουθήσει την ταχύτητα φωτός του παιξίματος του Χιώτη…Στα χέρια του νότες και πίστες γίνονται σμπαράλια..



Παραλληλα,προκαλει πάταγο στους τότε συνθετες.Λογω του τετράχορδου μπουζουκιού δημιουργείται μια χωρίς προηγούμενο κόντρα με τους παραδοσιακούς τριχορδους.Μεχρι και ο Τσιτσανης τον κατηγορεί για μουσικές μακριά από τον κλασσικο,οξυ ήχο του μπουζουκιου.Ολοκληρο το καλλιτεχνικό στερέωμα χωρίζεται σε τρίχορδους και τετράχορδους….Μα αυτός ήταν ο Χιωτης,ο άνθρωπος που προκάλεσε με τις επιλογές του,μα στο τέλος καθιέρωσε το μπουζουκι,του χάρισε μια πιο μοντέρνα μορφή και το εισήγαγε στα σαλόνια…


Με τη Μαίρη Λίντα δημιουργεί ένα από τα πιο κλασσικά διδυμα,συνθετει τα ‘Ο πασατεμπος’,’Ηλιοβασιλεματα’,’Περασμενες μου αγάπες’,’ Απόψε φίλα με’,’ Εσύ είσαι η αιτία που υποφέρω’,’Την έδιωξα κι όμως την αγαπώ’ κ.α.Πεθανε νωρίς από καρκίνο το 1970,σε ηλικία μόλις 50 ετών.

Εμείς δεν θα πάρουμε μέρος στην κόντρα των λαϊκών συνθετών με τον Χιωτη,εξ αλλού και τα δυο είδη μπουζουκιών εξυπηρέτησαν τον ίδιο σκοπό:την ανύψωση του λαϊκού μας τραγουδιου,το καθένα με τον τρόπο του.Διαμαντια έχουν παιχτεί και συντεθεί και με τα δυο.Τεραστιοι σύνθετες χρησιμοποίησαν και τα δυο.Το μόνο σίγουρο είναι πως η σύνθεση πριν και μετά τον Χιώτη δεν είναι η ιδια.Ο ίδιος είναι σταθμος,ένα ορόσημο μοναδικό στην πορεία του ταγουδιου.Ξεδιπλωσε την αξία του μπουζουκιου,ανοιξε διάπλατα το εύρος του Ελληνικού τραγουδιου,το διαφημισε,συνεβαλλε τα μέγιστα στον <<εξευγενισμό>> του οργάνου και μύησε τους μεταγενέστερους στα ανεπανάληπτα κόλπα του.Απιθανος μουσικος,μπουζουκτσης με σολαρισματα από άλλον πλανητη,καθηλωσε τα ανθρώπινα αυτιά από τα στενά του Ναυπλίου ως τις αίθουσες του Λευκού Οίκου του προέδρου της Αμερικης,Τζονσον.Εκανε τη δική του πορεια,εχοντας εχθρούς και φίλους μα τίποτα δε θα ήταν το ίδιο χωρίς αυτόν..Αναμφισβητητα η συμβολή του υπήρξε τεράστια και η προσωπικότητα του μεγαλη,οπως και οι αντιδράσεις που προκάλεσε…